25 november 2017 - dag 2

25 november 2017 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Goedemorgen vanuit het drukke en gezellige Hanoi! Onze eerste volledige dag in Hanoi.

We werden rond 09:00 uur wakker door de wekker, waarna we opzoek gingen naar ontbijt. We hadden wel zin in een gezonde smoothie, dus in een gezellig straatje in The Old Quarter (waar ons hotel: DOWNTOWN HOTEL zich ook bevindt) hebben we op een balkon van een gezellig cafeetje een Mango smoothie gedronken. De smoothie was lekker, maar niet zoals je ze ik Nederland krijgt. Het bleek meer een zoete milkshake, dus onze poging op een gezond ontbijt was een beetje mislukt haha.
Na ons ontbijt liepen we richting het War History Museum. Dit was nog best een stuk lopen, al helemaal omdat we het in eerste instantie niet goed konden vinden. We zijn dat stuk heel veel Vietnamese militairen tegen gekomen, die ons ALLEMAAL aankeken of om ons moesten lachen. Niet echt een heel prettig gevoel, maar goed, de meeste waren niet veel ouder dan wij dus wij lachten hen net zo hard uit. Rechte rug, borst vooruit en lopen maar. En anders, zoals de vader van Char zei: streng kijken ;).
Bij het museum aangekomen gingen we eerst een broodje eten en een kop koffie drinken, omdat het museum pas na 30 min open zou gaan.
Na onze broodjes van €0,70,- en de koffie van €2,20,- gingen we het museum en de vlaggentoren bekijken. Dit kaartje kostte rond de €1,50,-. We hebben onze toegangskaartjes echter nooit hoeven laten zien en overal kon je gemakkelijk naar binnen, dus waar we achter kwamen is dat we helemaal geen kaartje hadden hoeven kopen... Naja, het kostte maar €3,- in totaal en het was een prima museum waar we uiteindelijk toch 1,5 uur hebben rondgelopen
Naast het museum bevindt zich het mausoleum waar de enorm populaire president Ho Chi Minh gebalsemd ligt opgebaard. Helaas werd het mausoleum gerestaureerd dus konden we de president niet bekijken. Wel kon je naar het presidentieel paleis en naar het landgoed er omheen waar Ho Chi Minh leefde en werkte. Dit was echt leuk en interessant om te zien, maar één gek ding: waar waren alle andere Europese toeristen gebleven????
We zijn letterlijk maar 1 andere Europese toerist tegen gekomen bij dat paleis. Er waren voor de rest alleen maar Chinezen en Japanners. We werden dus weer enorm aangekeken. Dat went nog niet echt haha.
Op een gegeven moment stond Char per ongeluk in de weg voor een foto van een Chinese man. Char probeerde haar excuses aan te bieden maar de man keek echt heel raar. Hij aarzelde even en tikte haar toen op de schouder. De Chinees wilde wel een selfie met Char. Naja vooruit dan maar..
Na het presidentiële paleis begonnen we onze wandeltocht terug naar ons hotel. Onderweg kwamen we een leuk tentje tegen waar we onze eerste echte Vietnamese maaltijd hebben gegeten. Noodles met beef. Was erg lekker en we waren na de noodles goed gevuld. Als drankje hadden we orange juice. "Hot or cold?" vroeg de ober. Wij natuurlijk: "cold!" Want waarom zou je warme sinaasappelsap willen? Wat bleek: met 'hot 'bedoelden ze 'zonder ijsklontjes' en met 'cold' bedoelden ze 'met ijsklontjes'.
Het is niet handig om in Vietnam drinken met ijs te bestellen omdat de ijsklontjes worden gemaakt van gewoon kraanwater, wat wij in Vietnam niet kunnen drinken omdat je er ziek van kan worden.
Nou ja, jammer dan. We hebben de drankjes gewoon gedronken.
Terug bij ons hotel hebben we ons omgekleed waarna we vervolgens weer richting het Hoan Kiemmeer hebben gelopen. Daar was een podium waar muziek werd gemaakt. Erg veel gezellige mensen en een leuke sfeer.
We wisten niet goed wat we wilden eten en hebben daarom maar voor de KFC gekozen hehe. Maar het bleek echt een hele verkeerde keuze..
De kip was niet helemaal gaar en dus niet te eten en de cola was Pepsi én niet lekker. Bovendien: er zaten wéér ijsklontjes in haha. We waren lekker bezig.
Na onze mislukte maaltijd zijn we nog even bij het podium gebleven. Daarna gingen we weer naar huis waar we nog even informatie over Sapa hebben opgezocht. Char was moe en viel elke keer in slaap. Tanden poetsen en slapen... Maar nee, we kletsten nog wat en konden uiteindelijk toch echt niet zo gemakkelijk gaan slapen.

Het duurde even, maar rond 02:00 uur sliepen we allebei!

x