21 december 2017 - dag 28

21 december 2017 - Mekong Delta, Vietnam

Pffff hiiihiii, onze wekker gaat aardig vroeg, want we staan om 06:30 uur op om vervolgens om 07:00 uur uit te checken en te gaan ontbijten. We gaan vandaag namelijk op tour naar de Mekong Delta. We zijn benieuwd naar onze tweedaagse tour en zoals altijd zijn we op tijd in de lobby om vervolgens te wachten op de gids die ons komt ophalen. Om 08:10 uur worden we door de gids naar de bus geleid. Een hele fijne, grote en volle bus met goede airco. Meteen ontdekten we dat onze tourguide heel veel energie had en zichzelf heel grappig vond. In elke zin maakte hij een grapje, wat best vermoeiend was in de vroege ochtend.
We moesten een paar uur rijden voor onze eerste stop. Dit was een stop waar bijen gehouden werden. Er was een speciale honingthee die we allemaal aangeboden kregen om te proberen. Het was enorm zoet! Te zoet voor ons idee. Andere mensen vonden het wel lekker geloof ik, want zij sloegen het zo achterover... Wel leuk om te proberen!
Onze groep was een grote groep met enorm veel verschillende mensen. Dat was leuk om te zien. Veel Italianen, knappe mensen zijn dat haha. Een Indiaas gezin, een Australisch gezin, wat mannen die alleen reisden, wat stelletjes (waaronder een Nederlands stel) en wij :). Oh en twee Fransen met een enorm accent waarvan er eentje ook nog eens best wel knap was hihi.
Na de thee kregen we nog wat lekker fruit om te eten en tijdens het eten werd er voor ons traditionele Vietnamese muziek gespeeld en gezongen door local people. Dat was leuk om te zien en te horen, zelfs grappig. Het Italiaanse stel aan onze tafel hadden moeite om hun lach in te houden en daardoor wij ook.
Vervolgens zijn we naar een soort stroming gegaan wat vanuit de rivier het land binnenkomt. Hier hebben we in kleine bootjes gevaren. Beetje Venetië-achtige bootjes met een man die voor je peddelt, maar dan in de natuur. Een hele leuke ervaring met een mooie omgeving en natuur. Wij zaten toevallig bij het Nederlandse jonge stel waar we vervolgens een praatje mee maakten.
Na de boottocht van zo'n 15 minuten kwamen we uit bij een plek waar kokossnoepjes gemaakt werden. Er werd door onze guide uitgelegd en laten zien wat de stappen van het proces waren en vervolgens kon je de snoepjes proeven. Erg lekker en leuk om te zien. Gewoon in de open lucht met de hand en kleine machines. Leuk souvenirtje om te kopen dus ;).
Ook was er snake wine (een fles met alcohol en hele, dode slangen erin...) die mensen konden proeven. Wij sloegen over... Maarrr ik (Charlotte) heb wel een (levende ;)) slang vastgehouden en om m'n nek gehad!
Hierna zijn we met een grotere boot op de rivier geweest. Dit was wel leuk en relaxt maar niet heel bijzonder. De lucht was grijs en het water is bruin dus voor foto's was dit geen succes. Dan maar van het windje genieten en om je heen kijken :). We hadden al behoorlijk honger en we gingen dan gelukkig ook lunchen. De lunch was inclusief maar niet echt een groot succes. Het was niet enorm veel maar stilde de honger wel. Vervolgens zijn we terug met de boot gegaan en daarna naar de bus om uiteindelijk naar Can Tho te reizen. Can Tho is het stadje waar we overnachten en waar we naar de floating market gaan in de ochtend. De reis naar deze stad duurde nog 3 uur.
Ons hotel was heel prima. We hadden honger en morgen moeten we vroeg opstaan (05:30 uur) dus we gingen al snel ergens eten. Dat werd een Italiaans restaurant. Niet top eten maarja.
Op onze weg terug kwamen we langs een jongen die henna tattoos zette. Leuk dachten wij! We wilden wel graag iets samen zetten wat ons herinnert aan Vietnam. Daarom kozen we uiteindelijk voor de Vietnamese vlag op onze pols. Het is erg leuk geworden!
Vervolgens zijn we terug naar ons hotel gegaan en zijn we gaan slapen. Het was een leuke, interessante maar ook vermoeiende dag.