15 december 2017 - dag 22

15 december 2017 - Mui Ne, Vietnam

Morninggg,

Vandaag stonden we wat vroeger op dan normaal. Niet heel vroeg, maar gewoon wat eerder ;).
Na ons ontbijt bij impresso (again :)) zijn we nog even naar het strand geweest. Hier hebben we nog wat gelegen in de zon en gezwommen, voordat we terug naar ons hotel gingen om ons op te frissen voor de jeeptour. Ook hebben we leuke petjes met de Vietnamese vlag erop gekocht tegen de zon (en als souvenir ;)).
Om 13:15 uur zaten wij keurig in de lobby te wachten op onze jeep. Zoals altijd zijn de Vietnamezen niet op tijd. En als ze dan dus 13:30 uur hebben gezegd, zijn ze er niet om 13:30 uur maar om 13:50. Fiiiiijn..
Naja we zijn het gewend.
De jongen van de jeep deed erg ongemakkelijk en zei vrij weinig. Hmm ok.
Vervolgens reden we in de jeep (met gelukkig een heerlijk windje) met onze petjes op naar de eerste locatie. Dit was een locatie met een stroming van water in de duinen. Erg rustgevende omgeving met het geluid van stromend water. Erg mooi!
Ook kon je daar op struisvogels rijden. Dit hebben we uiteraard niet gedaan want dat vonden we zielig :(. Wel een foto gemaakt van de enorme struisvogels.
Na een half uur bij de 'stream' hebben we een Tsjechisch stel opgehaald. Zij waren erg aardig en stelden zich gelijk aan ons voor. Vervolgens werden we afgezet in een vissersdorpje waar je uitzicht had op de zee waar allemaal vissersbootjes lagen. Erg mooi uitzicht. Hier stopten we 10 minuten. Hier kwamen we het Italiaanse meisje van de nachtbus naar Hué weer tegen. Zo toevallig! We hebben haar naam gevraagd. Ze heet Annalisa. Ook zij gaat naar Ho Chi Minh City binnenkort dus misschien komen we haar daar weer tegen haha!
Daarna moesten we met een andere jeep mee. Hier zaten naast het Tsjechische stel ook twee Japanse stellen in. Het was een hele krappe zit. Maar wel met leuke muziek en een gekke/aardige chauffeur.
Na een lange zit in de jeep kwamen we aan bij de witte zandduinen. Dit leek ons heel vet, maar we wisten niet wat we konden verwachten. Bij de locatie aangekomen bleek dat om op de zandduinen te komen, je met een andere jeep of quad moest gaan. Hier moest je extra voor betalen.
Maar hallo. Dit is ons niet verteld. We hadden al betaald voor de tour en hierbij is ons verteld dat we naar de zandduinen gingen. Niet dat je dan nog extra moest betalen. Dit vonden wij dus echt niet leuk. Want lopend kon je er niet komen. De man vroeg 800.000 dong (30 euro) per persoon voor de quad. Dat is echt veeeel te veel. Dus nee, wij gingen daar niet mee akkoord. "Dan wachten we wel 45 minuten", zeiden we . De Tsjechen en Japanners vertrokken op de quad en wij bleven achter.
Onze chauffeur probeerde ons om te praten voor een lagere prijs. Wij hadden eerst helemaal niet de intentie om af te dingen, maar dat deed hij automatisch. "Nee nog steeds te duur" (200.000 dong (9 euro) per persoon). Ondertussen kochten wij een ijsje. We waren er al wat contenter mee dat we de witte zandduinen niet op konden. Je kon namelijk wel wat rondlopen in de buurt. Toen boodt de man een prijs van 300.000 dong (11 euro) aan met z'n tweeën. Nou oké, dat is een goede prijs. Dus deal. De man zou het regelen met de driver van de quad. Hij wilde ons echt per se op een quad naar de zandduinen hebben. Volgens hem om "you can take nice pictures!" maar volgens ons om geld te verdienen natuurlijk.
Hij merkte wel echt dat ik (Charlotte) boos was (hehe oeps) vanwege het feit dat ik me echt belazerd voelde. Hij probeerde echt z'n best voor ons te doen. Ook wel voor het geld natuurlijk. We werden meteen op een quad gezet. Met onze ijsjes. Niet handig. Dus na 2 minuten stopte de man zodat wij onze ijsjes heel snel naar binnen konden werken haha.
Eenmaal de enorme duin op na niet meer dan 5 (!) minuten rijden (heb ik daar 11 euro voor betaald..? Maar had dus ook 30 p.p. kunnen zijn...) konden we genieten van het prachtige uitzicht. Enorm ver kon je kijken naar andere witte zandduinen. Heel gaaf.
Na 30 minuten was het wel weer tijd om terug te gaan. Er kwamen maar geen quads dus namen we een jeep. Veel fijner want nu kon je nog wat filmpjes maken zonder je mobiel te laten vallen of zand in je ogen te krijgen.
Vervolgens was het weer een eindje rijden voor de laatste stop. De rode zandduinen. Hier moest je lopend op. Enorm zwaar voor je kuiten maar wel gratis ;). Naja gratis, we hadden al voor de tour betaald natuurlijk.
Op de rode zandduin konden we genieten van de ondergaande zon en Japanse families die 1000en foto's moesten maken. Zelf hebben we ook nog wat foto's gemaakt (10 ofzo, geen hele fotoshoot van 1000 foto's en verschillende poses) en zijn we na 40 minuten weer terug gegaan naar de jeep. Onze tour was afgelopen en we werden met de jeep weer keurig afgezet voor ons hotel.
Na wat opfrissen zijn we gaan eten bij een pizzatent waar we heerlijke pizza's hebben gegeten.
Om 23:30 uur was het tijd om te gaan slapen! We hebben een leuke dag gehad!

X