11 december 2017 - dag 18

11 december 2017 - Đà Lạt, Vietnam

Helloo, daar gaan we weer. Vandaag doen we een tour die ons naar allerlei bezienswaardigheden bij het platteland van Da Lat brengt. Onze tourgids haalt ons om 08:15 bij ons hostel op. Ze is heel jong en erg aardig! Als we zeggen dat we uit Nederland komen, weet ze alleen niet wat we bedoelen ook niet als we Amsterdam noemen haha. We pikken nog twee andere mensen op van een ander hotel, twee Vietnamezen. Beetje jammer, want die konden hele gesprekken voeren waar we niks van snapten. Gelukkig kon die man ook wel een beetje Engels en vertelde dat hij al heel vaak in Amsterdam geweest was, toevallig! De eerste stop was een groot kassencomplex waar ze allerlei planten verbouwden. Het was echt een super mooie dag met een strak blauwe lucht. We hebben onder meer aardbeien en rozen gezien. Hierna was het tijd voor een bezoek aan een koffieplantage. En dit was me toch een rare! In de auto legde onze gids al uit dat ze een bepaald ‘weasel’ koffie hier in Vietnam hebben, een echte delicatesse. Maar het kwartje viel bij ons nog niet echt, want ‘weasel’? Wat bedoelt ze daar nou weer mee? Komen we daar aan, zien we meteen een bordje met zo’n wezel beestje erop! Dus ik tegen Char: oh het zijn van die beesten! Als we verder lopen, zien we allemaal kleine hokjes waar de wezels in verblijven. Ze eten ook weer bepaalde bonen van koffie en hun poep gebruiken ze voor de koffie. Niet erg smakelijk, naar onze mening. We vonden allebei de hokjes wel erg klein en ze hadden amper beweegruimte. We zeiden meteen tegen elkaar dat dit in Nederland waarschijnlijk nooit had gemogen. Boven in het gebouw keek je uit over de koffieplantage (erg mooi uitzicht!) en kon je ook de koffie proberen. Wij namen in plaats hiervan een ijsje haha. Hierna was het tijd om naar een ‘cricket farm’ iets verderop te gaan. Hier waren zoals de naam al verklapt heel veel krekels, maar ook allerlei andere beesten! We zagen ten eerste een heel schattig hondje en toen we wat verder liepen ook krokodillen, herten, varkens, cavia’s en stekelvarkens! Dit is waarschijnlijk allemaal voor toeristen alleen, dus eigenlijk ook weer een beetje zielig. Ondanks dit hebben we ons hier wel vermaakt! De krokodillen bewogen ook super erg en het was best spannend om naar te kijken. Vervolgens gingen we naar een zogenoemde ‘pagoda’ een soort tempel. Hier moesten we natuurlijk onze schoenen uittrekken en binnen stonden enorme beelden van belangrijke figuren in het boeddhisme. Ik weet niet precies hoe ze heten, maar in ieder geval was er een beeld van die vrouw met wel duizend armen. Op haar handen stonden ogen. Volgens de gids betekenen de handen en ogen dat ze altijd overal aanwezig is, alles kan zien en iedereen kan helpen. Mooie tempel hoor! En toen was het tijd voor de laatste stop! De Elephant Waterfall. Een super mooie, grote waterval met rotsblokken die een klein beetje op een olifant lijken, vandaar de naam. We zijn met de gids naar beneden geklauterd om de waterval beter te kunnen bekijken. Was echt nog wel een klim, zeker omdat bepaalde rotsblokken heel glad waren. Eenmaal beneden aangekomen, hadden we een heel mooi uitzicht. We werden ook helemaal nat van de wind die water van de waterval meebracht. Hierna zijn we nog een stukje verder naar beneden gelopen, naar een soort grotgedeelte van de waterval. Hier wilden er weer jongens op de foto met Char, maar Char wilde niet want die had daar echt ff geen zin in. Nadat we weer omhoog waren geklommen, hebben we beefnoodles geluncht en was het de rest van de dag lekker tijd om te chillen. Tot de volgende x! X